Home > Patienten vertellen: > kanker en neuropathie > Neuropathie door anti-kanker middelen

Neuropathie door anti-kanker middelen

Anti-kanker middelen, zoals de zouten van platinum en andere zogenaamde cytostatica kunnen soms de oorzaak zijn van een neuropathie. Dat komt omdat die middelen in wezen giftig zijn voor de lange zenuwen naar de benen en de armen. Gelukkig kunnen we aan de effecten wat doen met een speciaal behandelprotocol dat we in Soest ontwikkelde.

Chemokuur en neuropathie

Er zijn veel verschillende vormen van anti-kanker middelen die als bijwerkingen de zogenaamde neurotoxiciteit hebben. De neuropathie die zich ontwikkeld kan zowel aanleiding zijn voor pijnen als gevoelloosheid in voeten en handen. Onze eerste keus bij chemokuur geïnduceerde pijn is echter niet acupunctuur. Die bestaat uit een combinatie van PEA met een van onze pijnstillende cremes.

Hier een verhaal van een patient die bij ons kwam met een neuropathie die ontstond na een behandeling met cytostatica:

Versie mei 2009; Auteurs: Prof.dr. Jan M. Keppel Hesselink en Drs David J. Kopsky, artsen

Gerelateerde artikelen