Geven cholesterolverlagers (statines) neuropathie?

Neuropathie door cholesterolverlagers, ofwel statines, is een weinig voorkomende bijwerking, maar wel eentje die gemeld is. Statines worden massaal voorgeschreven om het cholesterol in het bloed te verlagen.

pixabay-3895224-INP Neuropathie statines cholesterolverlagersFranse neurologen schreven een artikel met als titel: “Statine geinduceerde neuropathie: mythe of feit?” Hun opmerking over de relatie tussen statines en neuropathie was:

  • Statins are hydroxymethyl glutaryl coenzyme A reductase (HMGCoA reductase) inhibitors. This action is responsible for the lipid-lowering effect but can also explain the nervous toxicity. Statins interfere with cholesterol synthesis that may alter myelin and nerve membrane function and they prevent mitochondrial respiratory chain enzyme synthesis which may disturb neuron energy use. [1]

Eerder had epidemiologisch onderzoek al laten zien dat er een associatie mogelijk is tussen statines en neuropathie.[2] De kans erop is klein. Maar het is goed om dit in het achterhoofd te houden als een onbegrepen neuropathie ontstaat bij iemand die cholesterol verlagende statines gebruikt.[3]

Statines, neuropathie, cardiomyopathie en CoQ10 

Er zijn stemmen te horen die pleiten voor inname van het CoQ10 bij patiënten die statines nemen, ook vanuit cardiologische hoek. Ubuquinol, of CoQ10 zou beschermend kunnen werken voor hart en zenuwen. En de schade of bijwerkingen door cholesterolverlagers verminderen of voorkomen.[4]

Cholesterolverlagers, krampen en vermoeidheid

Statines hebben als bijwerking dat ze voor de spierwerking niet zo goed kunnen zijn. De Engelsen spreken van myotoxiciteit, spier-giftigheid. Statines kunnen leiden tot extreme gevoelens van moeheid, spiervermoeidheid en spierkrampen, of ook ernstige spierpijnen.

Wij zien nogal vaak patiënten met dit soort bijwerkingen, met of door statines veroorzaakte krampen, vermoeidheid of myopathie. Maar zelfs de ernstige spierverweking, de rhabdomyolyse kan voorkomen.

Statines en de spieren

In een recent overzichtsartikel werd dat zo gezegd dat statines direct het spiermetabolisme negatief kunnen beïnvloeden, op meer dan een niveau zelfs:

  • Statin-induced myotoxicity appears multifactorial. Apart from the deleterious effect due to a reduction in cholesterol biosynthesis, statins have a direct effect on the respiratory chain of the mitochondria. It is proposed that mitochondrial impairment leads to a mitochondrial calcium leak, that directly interferes with the regulation of sarcoplasmic reticulum calcium cycling. Without excluding a direct effect of statin on the sarcoplasmic reticulum.
    Both mitochondrial and calcium impairments may account for apoptosis process, oxidative stress, and muscle remodeling and degeneration that have been extensively reported to explain statin myotoxicity and functional symptoms described by treated patients.[5]

Het herkennen van deze bijwerkingen van cholesterol verlagers is erg belangrijk.[6]

De dosis verlagen, een ander statine kiezen, minder doseren, of vitamine D3 of andere supplementen gebruiken, kan zinvol zijn.[7]

Versie juli 2010; Auteurs: Prof. dr. Jan M. Keppel Hesselink, en Drs. David J. Kopsky, artsen
‘Cholesterolverlagers, statines en neuropathie’

Bekijk hier onze video’s.

Door statines neuropathie ontwikkeld

Risicofactoren bij diabetische polyneuropathie
Wat is auditieve neuropathie?
Behandeling van ziekte van Ménière


Referentielijst

[1] Formaglio M, Vial C. | [Statin induced neuropathy: myth or reality?]. | Rev Neurol (Paris). | 2006 Dec;162(12):1286-9.

[2] Corrao G, Zambon A, Bertù L, Botteri E, Leoni O, Contiero P. | Lipid lowering drugs prescription and the risk of peripheral neuropathy: an exploratory case-control study using automated databases. | J Epidemiol Community Health. | 2004 Dec;58(12):1047-51.

[3] Chong PH, Boskovich A, Stevkovic N, Bartt RE. | Statin-associated peripheral neuropathy: review of the literature. | Pharmacotherapy. | 2004 Sep;24(9):1194-203.

[4] Langsjoen PH, Langsjoen JO, Langsjoen AM, Lucas LA. | Treatment of statin adverse effects with supplemental Coenzyme Q10 and statin drug discontinuation. | Biofactors. | 2005;25(1-4):147-52.

[5] Sirvent P, Mercier J, Lacampagne A. | New insights into mechanisms of statin-associated myotoxicity. | Curr Opin Pharmacol. | 2008 Jun;8(3):333-8. Epub 2008 Feb 1.

[6] Di Stasi SL, MacLeod TD, Winters JD, Binder-Macleod SA. | Effects of statins on skeletal muscle: a perspective for physical therapists. | Phys Ther. | 2010 Oct;90(10):1530-42. Epub 2010 Aug 5.

[7] Harper CR, Jacobson TA. | Evidence-based management of statin myopathy. | Curr Atheroscler Rep. | 2010 Sep;12(5):322-30.


Wat kunnen wij voor u betekenen?

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Ik ga akkoord met de privacyverklaring*